lördag 15 oktober 2011

No34

I torsdags lämnade Liza oss och vi satte då igång med med städ, tvätt och uppladdning inför nästa besök. Det kändes ganska skönt att vi hade nästan tre dagar mellan besöken, men insåg just att dessa tre dagar nog gått ännu fortare än vanligt. Vi har passat på att plugga en hel del men också gjort lite småutflykter. Igår åkte vi till en stad som heter Bugibba och strosade runt lite, en mysig stad om än väldigt turistig. Eftermiddagen spenderade vi i Sliema där Elina köpte en väldigt fin kaninpälshalsduk och jag kompletterade min vinterutstyrsel med en vit basker. Nu är det bara handskarna som saknas sen är jag redo för den svenska vintern! Dagen avslutades sedan med pizza, vin, desperata hemmafruar och film.

Idag blev det lite mer Sliema, men när vi insåg att det inte är så kul två dagar i rad så hoppade vi på bussen till Valletta istället och käkade lunch på vårt vanliga mackställe Jag blev störtkär i den lilla mjölkkannan vi fick till teet, och var tvungen att fråga människan som jobbade där om det gick att köpa kannan någonstans. Han verkade tro att jag ville köpa just DEN kannan som fanns där och förklarade då väldigt ursäktande att han bara hade 4 stycken och att det skulle vara jobbigt för honom att köpa nya, men han berättade gärna för mig var det gick att köpa dem. Inte hade jag tänkt köpa porslinet på cafeet! Glad i hågen tog vi bussen på nytt i jakt efter affären med mjölkkannan. Till min stora besvikelse var den stängd (Lördag) så jag får släpa med mig Elina dit igen någon annan dag. Vi hoppade då på bussen igen och av vid garnaffären, men det var visst fortfarande lördag och därför stängt även där..  Då promenerade vi mot Sliema igen och gick på vägen förbi en hamn med enorma båtar. Nej förresten, fartyg! Nästan så det blev fånigt...

Vi har tidigare berättat om små kattlandskap som infödingarna här byggt upp för de hemlösa katterna, med små hyddor, mjukisdjur och mat, lite märkligt men snällt mot katterna tycker vi. Idag såg vi dock något ännu märkligare, en lika dan "by" fast denna gången för änder..  Sen befann vi oss visst i Sliema igen för tredje gången på två dagar, och eftersom vi inte kände för att åka hem riktigt än så gick vi på julklappsjakt. Vi resonerar som så att det gäller att vara ute i god tid för att hitta så bra klappar som möjligt, så familjerna, förbered er på superjuklappar i år!
Efter en lyckad tur på stan satte vi oss ytterligare en gång på bussen (det går verkligen att få valuta för de 1,50 € som bussen kostar här) och åkte hemåt.

Nu tänker jag krypa ner i sängen och ladda för nya utflykter med våra nya gäster; Elinas pappafamilj!
Godnatt



1 kommentar:

  1. Jag har desperata hemmafruar till frukost! Ni är iallafall duktiga på att shoppa, kan inte påstå annat, hoppas mjölkkannan kommer till rätta :) Kul att det finns mycket utflykter att hitta på också ju.

    SvaraRadera